Followers

Thursday, 27 November 2014

Merawat Kutu Kepala!!!

Assalamualaikum

Selamat Bercuti utk semua guru2 kat Malaysia yg tgh menikmati cuti sekolah yer. Buat guru2 yg kena bertugas tu teruskan usaha murni anda yer. Anda lah insan mulia... Errr... saya pun guru jugak, cuma beza saya mengajar di intitusi pengajian, mengajar pelajar2 lepasan SPM. Paling berbeza, saya bekerja semasa pelajar2 saya bercuti sebab kami ambik cuti tahunan. 

Okeh! Sempena cuti sekolah ni mommy2 gojes semua mesti banyak sikit masa ngan anak2 kan?? Boleh la belek2 kepala anak2.. intai2 kot2 ada kutu kat kepala anak2. Hari ni terpanggil nak share kisah kutu sebab ada kwn2 satu ofis ni dok citer kepala anak2 diorang ada kutu. Yer la.. hantar kat taska, bercampur ngn rmai kanak2, chances kepala anak2 kita nak dijangkiti tu memang besar sangat. 


Apa itu KUTU??

Saiz kutu ni kecik jer iaitu 2-4mm dan tidak bersayap. Makanan kutu tu ialah darah kita la. Sian kan anak2 yg ada kutu ni, sebab tu la bila ada kutu kat kepala, anak2 akan menggaru jer sbb gatal masa kutu tu dok hisap darah la tu.

Kutu betina boleh menghasilkan 6 biji telur sehari selama 30 hari di pangkal rambut. Dalam masa 6-10 hari jer lepas menetas ia akan menjadi kutu dewasa dan mula merayap. Masa tu merenyam tak yah citer! (dan2 kepala ni rasa gatal ~~~ huhuhu)

Nasib baik la kutu kepala ni tak mendatangkan penyakit kan? Kutu ni pun bukan dibawa oleh binatang peliharaan seperti kucing dan anjing.

Cara Jangkitan KUTU :

Macam mana kutu ni berjangkit?? Selain daripada tido bersama orang yang ada kutu, ianya boleh berjangkit apabila mangsa baru menggunakan skaf, sarung kepala, sikat atau tuala dengan mereka yang telah dijangkiti. 

Jangka hayat KUTU : 

Kutu boleh hidup selama 72 jam jika tidak berada di atas kepala manusia. Suhu kepala manusia sahaja yg sesuai untuk kutu ni hidup & membiak.

Cara Merawat KUTU :

1) Syampu kutu 
Untuk hilangkan kutu ni mommy2 semua boleh beli mana2 syampu kutu kat farmasi. Boleh syampu rambut anak2 dan biarkan selama 10 minit. Pastu boleh bilas. In sha Allah akan hilang.

2) Cuka & Minyak
Boleh jugak celup sikat kutu dalam cuka sebelum menyikat rambut dan boleh letak minyak yg dicampur dengan bawang putih pastu balut kepala dgn tuala kecil. 


~ BASIC H ~

Alternatif lain, saya cadangkan boleh guna BASIC H Shaklee sbg syampu. In sha Allah kutu2 tu akan jatuh. Tengok gambar testimoni kat bawah ni yer. Jangan risau yer, Basic H ni bersifat organic dan memang selamat. Selain boleh buat syampu, boleh digunakan untuk mencuci lantai, meja makan, basuh botol susu anak2.  


Harga Basic H ni murah jer, cuma RM 46.00, 16 oz. Memang mampu milik sangat2 sbb multi-purpose. Tidak berbau dan mesra alam. 

BERMINAT??

Hubungi saya yer Liney ~ 019-9771418.

Thanks for reading this entry!



1 comment:

  1. Alhamdulillah seumur hidup kepala belum pernah berkutu...

    ReplyDelete