Followers

Wednesday, 12 November 2014

Berapa liter air yang diperlukan oleh badan dalam sehari???

Assalamualaikum.

Hamboi!! 
Panjang nyer tajuk entry hari ni. Saya ni jenis yg kurang atau lebih tepat tak suka minum air masak (mode : insaf). Tapi lately rasa sakit belakang sangat, pastu lutut ni pun makin sakit. Tetiba terfikir, adakah sebab kurang pengambilan air masak dalam sehari??? 


Macam mana nak kira jumlah air yang diperlukan oleh badan kita yer? Haaa... meh sini nak kongsi ilmu pengiraan tu. Cara nak kira senang jer sebenarnya. 25 kg berat badan kita memerlukan 1 liter air masak. Ni jumlah minimum la yer. 

Contoh : 
Berat badan Sarah ialah 69 kg. Berapakan jumlah air yang diperlukan oleh Sarah dalam sehari? So, 69 bahagi 25 = 2.76 liter. 

Senang jer kan. Ini sebagai panduan jer. Lagi elok kalau minum lebih daripada tu. Bahaya kesan daripada kekurangan air ni banyak sangat. Antaranya :

- lemah daya ingatan
- tekanan darah menurun
- sakit belakang (saya la tu)
- sakit kepala
- dehidrasi
- sendi & otot mengalami kekurangan cecair (saya jugak)
- darah menjadi pekat


Tips :

Minum 1 gelas air sebelum tidur & 1 gelas air setelah bangun tidur. Nak bagi ingat, Letak siap2 air masak kat tepi katil. Bangun jer terus capai. BONUS : awet muda lagi!!!


Nak kekal bertenaga & elakkan dari terhidrasi??? 

Shaklee ada minuman isotonik berperisa oren tau! Nak cuba? Boleh sangat. Sesuai untuk atlet dan individu yang memang aktif. Boleh menggantikan bendalir yang hilang dalam badan kita. Nak baca mengenai PERFORMANCE DRINK Shaklee dengan lebih lanjut??? Klik kat sini. 


Untuk maklumat lanjut atau perlukan konsultasi PERCUMA??? Boleh hubungi saya :

Liney
019-9771418




3 comments:

  1. terima kasih di atas perkongsian ini...

    ReplyDelete
  2. maknanya kalau 38kg kena 1 liter lebih la

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu nabila.. nabila 38kg ke?? kurusnya..

      Delete